
Regulaminy stron internetowych – co powinny zawierać
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wykonywaniem szeregu różnych czynności. Jest to dbanie o wysoką sprzedaż, czyli prowadzenie działań marketingowych, sprawna obsługa zleceń i wiele innych. By prowadzić własną działalność, należy robić to zgodnie z prawem. Sklepy online obowiązują regulacje prawne, m.in. obowiązek posiadania regulaminu. Podpowiadamy, co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego.
Każdy przedsiębiorca mający sklep internetowy to usługodawca – oferuje usługi przez Internet (zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Jest zatem zobowiązany do napisania i udostępnienia regulaminu sklepu. Zwykle znajduje się on na osobnej stronie pod nazwą „Regulamin”.
Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego?
W ustawie można znaleźć podstawowe informacje, co powinien zawierać taki regulamin. Wiele zależy od rodzaju i specyfiki działalności. W interesie właściciela sklepu jest, by maksymalnie doprecyzował regulamin. Szczegółowe zasady pozwolą uniknąć nieporozumień i ew. skarg generujących problemy.
Co powinno się znaleźć w regulaminie sklepu internetowego?
Dane przedsiębiorcy, informacje o sklepie. Trzeba wymienić dane, które pozwolą zidentyfikować przedsiębiorcę sprzedającego produkty za pośrednictwem danej strony internetowej. Są to m.in. pełna nazwa prowadzonej działalności, numery NIP i REGON, adres korespondencyjny, adres, pod którym zarejestrowana jest firma.
Formy płatności. Tu należy wymienić, jakie formy płatności dany sklep akceptuje – m.in. za pobraniem, BLIK, przelew internetowy lub tradycyjny.
Informacje o wymaganiach technicznych. Można też podać, jakie są wymagania techniczne, by móc używać zakupiony towar. Ma to sens w przypadku prowadzenia sprzedaży m.in. jakiegoś programu, który ma konkretne wymagania sprzętowe. Można wymienić je przy każdym opisie towaru.
Informacje o zakresie działalności. Przedsiębiorca może świadczyć różne usługi. W tym miejscu trzeba podać usługi, jakie oferuje dany sklep internetowy oraz obszar terytorialny działalności. Może to być jedynie Polska, ale też inne kraje. Dużo sklepów sprzedaje towar także poza granice naszego kraju.
Warunki świadczenia usług. Tu powinny być informacje o tym, jaki sprzęt jest niezbędny do złożenia zamówienia. Można też wymienić przeglądarki internetowe, które umożliwiają wejście na stronę sklepu. Jeśli dodatkowo dostępna jest aplikacja na telefon, to warto wspomnieć i o niej.
Reklamacje, warunki zwrotów. To bardzo ważny punkt i często czytany przez klientów. Trzeba tu zawrzeć informacje o prawach klienta – sprecyzować terminy, które obowiązują w przypadku zwrotu i opisać procedurę zwrotu oraz reklamacji. Powinno się też opisać, jak towar można odesłać, kiedy pieniądze zostaną zwrócone, w jakim stanie powinien być towar, na jaki adres go wysłać i jakim przewoźnikiem, a także na czyj koszt. Zwykle wymagany jest też formularz zwrotu – można go umieścić na stronie lub podać, jakie informacje powinny się w nim znaleźć. Prawo daje możliwość odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i ta informacja musi znaleźć się w regulaminie. Sklep może też zaoferować dłuższy termin – na przykład 30, 60 albo 100 dni.
Skąd wziąć regulamin sklepu online?
Można napisać regulamin od zera, ale zajmuje to wiele czasu. Jest też ryzyko, że nie będzie on precyzyjny lub będzie zawierał niedozwolone klauzule. W Internecie jest wiele wzorów regulaminu. Trzeba je uzupełnić i dostosować do swojej działalności. Należy jednak korzystać tylko ze sprawdzonych źródeł. Ważne jest, by regulamin zawierał wszystkie wymienione informacje, a także zawierał zapisy specyficzne dla danej branży.
Najbezpieczniejszym sposobem jest zakup regulaminu – masz pewność, że będzie on merytoryczny, treściwy i wysokiej jakości. Zwykle są one przygotowywane przez specjalistów – prawników lub copywriterów. Może to być nie tylko indywidualny regulamin strony internetowej, lecz również odpowiednie wzory pism i dodatkowe formularze (m.in. z polityką RODO i informacjami o cookies).
KwK, fofo: Photo by MedicAlert UK on Unsplash